.
. . . . .

Monday, June 1, 2009

K.A.R.M.A. ----> ..............

Well aku tak mahu cerita fasal definisi K.A.R.M.A. kat sini... Tapi kalau korunk nak tahu lebih detail fasal K.A.R.M.A. silalah klik sini...



Kali ni aku nak nak kongsi pendapat mengenai K.A.R.M.A dengan korunk semua. Terpulanglah kat semua nak percaya atau tidak, even aku sendiri pun tak pasti samada kepercayaan ni boleh menyebabkan kita jadi munafik atau pun tidak. Menyebabkan Syirik atau pun tak. But frankly speaking, aku sendiri percaya akan benda ni, dan aku juga percaya ramai orunk pun percaya tentang benda ni... Sebab semua orunk ada cerita masing- masing yang mengisahkan fasal K.A.R.M.A..

Lately, banyak benda yang berlaku pada aku, terasa macam terkena pada batang hidung sendiri. I'm not going to tell you guys the whole story, because my blog is not a Open-Dairy... (bak kata si Aliya Naipok). Sebelum ni, aku selalu tipu dekat seseorunk and kawan-kawan aku, and lately aku punya giliran sudah sampai; its mean aku pula yang kena tipu. Kalau nak tahu, once you done something, God pay you even more, kalau dulu aku tipu sikit- sikit je untuk kepentingan aku, tapi Allah balas dengan lebih banyak dari itu.... Buta- buta je aku kena tipu, Sedihkan bila kena tipu? tapi bila fikir- fikir balik? Siapa yang kita tipu tue? Apa perasaan dia bila dapat tahu kita tipu dia? Tuhan itu MAHA ADIL, so jawapan yang sesuai dengan mulut yang LAHA macam aku ni: PADAN MUKA KO and now YOU GOT SERVED!

Lagi cerita mengenai K.A.R.M.A... Lets say, ko pergi makan dekat kafe, mesti ko akan terjumpa dengan seseorunk yang ko sangat VENCI and tak suka... Korunk mesti rasa...
1. Hek eleh, mamat/minah ni ada kat sini? Menyemak je la...
2. Bencinye aku tengok muka dia tue, budget bagus...
3. Mesti dia tue nak tunjuk bagus... Nak tarik perhatian orunk la tue...

Aku verani jamin, orunk yang kita tak suka and VENCI gila tue pun mesti rasa benda yang sama, kalau tak percaya, cubalah beranikan diri dan tanya apa yang mereka rasa bila jumpa dengan kita? Looks how they respond towards you? Sebab aku pernah cakap kat roomate aku (Suhail Abdul Halim), yang aku sangat takut bila terserempak dengan Nigger, sebab perception aku terhadap mereka sangatlah teruk. Sebab aku ada terdengar berita yang mengatakan kebanyakan Nigger yang datang ke Malaysia, dah mula berani nak "pow" rakyat Malaysia, so aku takut the same thing happen to me.

aku: suhail...
aku: aku takot la tengok MUGABE2 (Nigger) tue...
Suhail: kenapa?
aku: Sebab dyerunk suka "pow2" orunk...
suhail: cuba ko tanya dyerunk? dye takot tak tengok kite?
aku: kenapa?
suhail: Ni negara kita, so, dyerunk pon takot juga kalau2 kena "pow" dengan rakyat Malaysia..

Kadang- kadang, aku sangat benci melihat warga Indonesia yang bergelimpangan kat Malaysia ni. Kerna apa? Sebab, mereka, datang sini dan menyemak je... Dah la bergelimpangan, bawa pula budaya mereka datang sini. Aku paling geli, dan rasa macam nak pukul je bila tengok rakyat Indonesia(lelaki) yang datang sini dengan rambut panjang, kuku panjang, pakai subang kiri kanan, seluar besar kat bawah.. Dan yang perempuan pula, baju over ni, seluar ketat & pendek, nampak lurah, macam- macam lagi la... Tapi aku tak pernah pun terfikir, apa yang mereka fikirkan bila nampak aku dan rakyat Malaysia yang lain? Adakah seperti berikut?

1. Malasnya Rakyat Malaysia, dah punya negara yang aman makmur, tapi tak mahu bangunkan negara sendiri? Patutnya usir saja mereka, sebab negara ni kami yang bangunkan?
2. Sakitnya mata aku tengok rakyat Malaysia ni... tak reti berfesyen ke?
3. Aku sendiri x dapat fikir apa yang mereka fikir, sebab aku bukan rakyat Indonesia...

K.A.R.M.A.... whatever term used to desribe this situation, I believed, what goes around, comes around bak kata Justin Timberlake... Dan bak kata Alicia Keys, what goes up must go down... Macam artis kita kat Malaysia ni la.. Kalau artis tue cepat je naik, cepat la dye turun.. Lambat nama mereka naik, lambat jugalah nama merka nak turun.. Sebab tue kita kadang- kadang ada dengar orunk cakap, ada kalanya kita diatas, dan ada kalanya kita dibawah... Semua yang aku ceritakan tadi tue adalah contoh-contoh K.A.R.M.A...

Ada satu lagi contoh yang paling senang nak menggambarkan mengenai K.A.R.M.A., sebelum ni aku selalu lawat blog goateeitujanggut dan berikan komen-komen yang menghanjeng si pemilik blog tue, sehinggakan aku dapat award disebabkan komen- komen tue, but lately, aku just being a silent reader, so in return, dye pon tak jenguk la ke blog aku, dan tak ada la komen- komen dari dye. hahahaha....

Apa pun yang kita buat, mesti dapat balasannya, itulah yang aku rasakan mengenai K.A.R.M.A. Samada cepat atau lambat, balasan itu tetap ada... Mungkin ada pembaca yang terbaca blog aku ni (kalau ada la..) akan terfikir... "Ai.. Danny ni dah insaf ke? Tulis- tulis benda2 yang macam ni...??" But sooner or later, korunk pun akan terasa macam apa yang aku rasa sekarang ni.. (aku pun tak tahu kenapa aku tulis benda-benda macam ni?)

P/S: Kali ni aku malas nak tulis dalam Bahasa Inggeris... Terasa macam FAKE sanagt guna B.I. hahahaha.. mungkinkah ini K.A.R.M.A.??

5 tenggelam:

Anonymous said...

now u realise...
well its normal i think...
cpt or lmbt kte akn dpt blasan tu...
x kre la kcik or bsar...
tp kte mmg akn dpt blsn stp pbuatan kte tu...
elok la klo ko da sdar...
sbb aku mmg da lma sdar...
wakakaka...

Mya Zulkifli said...

i love this entry.
made sense.

btw, nice layout.

RiRa said...

karma does exist.
what goes around do comes around.
lol

DicKiE aDaMs said...

sape kate aku xdtg blog ko? dah tu ko yg xupdate.. aku nak komen ape..

citt!

Aliya Azmi said...

kalau deja vu?